Arbeidsmarktcommunicatie- wat is het?
Arbeidsmarktcommunicatie, een moeilijk begrip waarvan veel werkgevers niet precies weten wat het inhoudt. In deze blog leggen wij je precies uit wat het is en waarom het belangrijk is in de huidige arbeidsmarkt.
De definitie van arbeidsmarktcommunicatie
Arbeidsmarktcommunicatie gaat erom dat je structureel communiceert met jouw doelgroepen op de arbeidsmarkt. Met deze structurele communicatie kun je een aantal doelen nastreven zoals het werven van nieuwe medewerkers, je employer branding verbeteren en/of ervoor zorgen dat je het contact onderhoudt met je huidige medewerkers. Het gaat bij arbeidsmarktcommunicatie dus om zowel externe communicatie als interne communicatie.
Doelen stellen
Het is belangrijk om een duidelijk zicht te hebben op wat je wilt bereiken met je arbeidsmarktcommunicatie. Je kunt je doelen indelen in drie categorieën: korte termijn, lange termijn en zowel korte als lange termijn. Hierdoor heb je een duidelijk overzicht over wat je wilt bereiken en welke middelen je hiervoor nodig hebt.
Op wie moet je je richten?
Zoals de naam al zegt richt je je communicatie dus op de arbeidsmarkt. Zoals eerder benoemd is deze zeker niet alleen extern. Je richt je communicatie dus zowel op je interne medewerkers als op de externe arbeidsmarkt. Daarnaast kun je je communicatie ook nog richten op de beïnvloeders van de doelgroep en dus niet de doelgroep zelf.
Wanneer start je met de communicatie?
Arbeidsmarktcommunicatie is niet iets wat je eenmalig doet. Het is belangrijk om de communicatie structureel te verwerken in je kernprocessen. Eenmalig iets doen aan je arbeidscommunicatie heeft dan ook niet veel nut. Door je arbeidsmarktcommunicatie te verweven met je organisatiestrategie zorg je er voor dat je altijd snel en goed kunt reageren op wervingsvraagstukken. Dit is dus de meest rendabele manier van arbeidsmarktcommunicatie. Aangezien de arbeidsmarkt continu in beweging is, is het belangrijk dat je op de hoogte blijft van de meest recente ontwikkelingen. Het UWV is een goede bron om te raadplegen als het gaat om de actuele stand van de arbeidsmarkt. Als jouw arbeidsmarktcommunicatie op orde is kun je vervolgens snel inspelen op de nieuwste ontwikkelingen.
De uitvoering van de arbeidsmarktcommunicatie
Nadat je je doelen hebt gesteld, weet op wie je je gaat richten en weet wanneer je gaat starten is het tijd om de communicatie daadwerkelijk te gaan uitvoeren. Allereerst is het belangrijk om te gaan brainstormen over de organisatie. Denk hierbij aan vraagstukken zoals wie verantwoordelijk gaat zijn voor de arbeidscommunicatie, hoe worden de processen vormgegeven en wat is het budget? Zodra de strategie duidelijk is ga je over naar de daadwerkelijke realisatie. De strategie dient vertaald te worden naar een daadwerkelijke uitvoering. Hierbij sta je ook voor de keuze om je strategie zelf uit te gaan voeren of om een extern bedrijf in te huren hiervoor. Als laatste fase is het belangrijk om continu te blijven evalueren. Door te evalueren blijf je op de hoogte van eventuele problemen en kun je snel bijsturen. Het is belangrijk om te realiseren dat evalueren een continu proces is wat je op ieder niveau dient uit te voeren. Door te blijven meten blijf je goed op de hoogte van hoe rendabel de arbeidsmarktcommunicatie daadwerkelijk is.
Het verbeteren van je employer branding met een extern bedrijf
Het is logisch dat je niet altijd zelf weet hoe je je imago op de arbeidsmarkt kunt verbeteren. Met de juiste marketing en communicatie kan jouw imago al snel een goede boost krijgen. Kijk daarom ook zeker eens naar onze diverse diensten die wij aanbieden omtrent het verbeteren van je bedrijfsimago.