LinkedIn is het zakelijke social media platform van deze tijd. Als jij dus op zoek bent naar een nieuwe baan, is LinkedIn hiervoor de ideale plek. Maar het is dan wel belangrijk dat jouw LinkedIn profiel er tiptop uitziet. Je moet jouw LinkedIn profiel zien als een digitaal cv. Het geeft potentiële werkgevers een beeld van wie jij bent en wat jouw kwaliteiten zijn. Met een sterk LinkedIn profiel dat compleet ingevuld is en er professioneel uitziet, maak jij niet alleen een goede indruk maar kom je ook hoger in de zoekresultaten van LinkedIn te staan. Is het hoog tijd om jouw LinkedIn profiel te optimaliseren? Wij vertellen je in deze blog uitgebreid hoe jij jouw profiel kunt verbeteren aan de hand van tips voor je LinkedIn profiel.
Waarom je LinkedIn profiel verbeteren?
Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging of wil jij binnenkort switchen van baan, dan is een sterk LinkedIn profiel erg belangrijk. Werkgevers en recruiters struinen namelijk LinkedIn af, op zoek naar nieuw personeel. Als jouw profiel overeenkomt met de eisen van de zoekopdracht, dan komt jouw LinkedIn profiel hoog in hun zoekresultaten terecht. Daarnaast is jouw LinkedIn profiel verbeteren van belang, omdat veel werkgevers voor een sollicitatie meestal de sollicitant opzoeken op LinkedIn. Genoeg redenen dus om jouw LinkedIn profiel te verbeteren.
Tips voor je LinkedIn profiel als werkzoekende
Maar hoe doe je dat nu precies, je LinkedIn profiel verbeteren? Een profiel bestaat uit een hoop onderdelen die allemaal goed ingevuld moeten worden om op te vallen tussen alle andere profielen. Wij vertellen per onderdeel hoe je dat moet aanpakken.
- Een goede, professionele foto: Jouw profielfoto is het eerste wat mensen zien. Zorg ervoor dat jouw foto een goede eerste indruk geeft. Geen vakantiekiekje met zonnebril dus, maar een professionele en vriendelijke foto.
- Pakkende headline: Je koptekst is de tekst die het meest gelezen wordt bij het bekijken van jouw profiel. Zorg er dan ook voor dat je koptekst pakkend is en de informatie bevat die jij wilt. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een nieuwe functie, zet dit dan zeker in je koptekst.
- Duidelijke samenvatting: Bij dit onderdeel vertel je wat je te bieden hebt en wat voor baan je zoekt. Schrijven in de ik-vorm is hierbij het beste. Houdt het kort en bondig, zo’n vier tot zes zinnen over jouw goede kwaliteiten en eigenschappen.
- Vermeld al je opleidingen en werkgevers: Probeer je LinkedIn profiel zo compleet mogelijk te maken door al je ervaringen en opleidingen op te geven. Ook al lijken sommige baantjes of cursussen voor jou niet meer relevant, het kan heel goed zijn dat een werkgever dat juist wel belangrijk vindt. Probeer je LinkedIn op deze manier dus zo compleet mogelijk te maken. Heb je ook nog trainingen gevolgd en hier een certificaat van gekregen? Vermeld deze dan ook zeker.
- Huidige functie: Natuurlijk zet je hier je huidige functie neer. Heb je die niet, vermeld dan dat je op zoek bent naar werk. Ben je werkeloos omdat je bewust gekozen hebt om een wereldreis te maken of vrijwilligerswerk te doen? Zet dit er dan ook bij.
- Vaardigheden en deskundigheid: In je samenvatting heb je jouw belangrijkste kwaliteiten en eigenschappen vermeld, nu beschrijf je wat je nog meer kunt en doet. Denk aan praktische vaardigheden, maar ook aan sociale vaardigheden. Laat ook andere mensen deze vaardigheden onderschrijven. Dit komt nóg geloofwaardiger over.
- Plaats contactmogelijkheden duidelijk zichtbaar: Als je graag wilt dat mensen je snel en makkelijk kunnen bereiken, zorg er dan voor dat je bijvoorbeeld je e-mailadres of telefoonnummer vermeldt op je profiel.
- Zorg voor goede referenties: Dit is één van de belangrijkste onderdelen. Het bevestigt dat al het bovenstaande dat jij hebt ingevuld klopt. Probeer zoveel mogelijk referenties te krijgen. Het maakt jouw profiel relevanter, beter vindbaar én interessanter.
- Kies een goede achtergrond: Je zou het bijna vergeten, maar ook dit is een onderdeel dat er uiteindelijk toe doet. Ben je een advocaat? Kies dan liever niet een foto van het strand. Dat komt vreemd over. Ga voor een achtergrond die past bij je beroep.
- Maak een persoonlijke URL: Het is makkelijk om de URL van jouw LinkedIn profiel aan te passen. Als je de URL persoonlijk maakt, is deze een stuk korter. Het is dan ook veel makkelijker om je persoonlijke URL te delen op platformen of om de URL op een visitekaartje te zetten.
Zó, dan heb ik nu een sterk LinkedIn profiel… toch?
Deels, maar nog niet helemaal. Dit is namelijk pas de basis. Als je deze zaken eenmaal op orde hebt, is het tijd om te gaan netwerken. Probeer je netwerk uit te breiden door bijvoorbeeld toe te treden tot netwerkgroepen in jouw vakgebied. In deze groepen worden vaak interessante artikelen of vacatures gedeeld. Ook kun je op deze manier makkelijk contact leggen met collega’s in jouw vakgebied. Verder is het ook belangrijk om actief te blijven. Dit houdt in dat je jouw profiel up-to-date houdt en regelmatig iets plaatst.
Hopelijk kun je met deze tips jouw LinkedIn profiel verbeteren en een aanzienlijke boost geven! Neem daarnaast eens een kijkje bij onze vacatures. Misschien zit hier wel jouw nieuwe uitdaging tussen. Zit er geen geschikte vacature tussen voor jou? Schrijf je dan als professional in voor onze talentenpool. Zodra er dan toch een geschikte vacature bij komt, nemen wij contact met je op.