In een paar stappen een aantrekkelijkere werkgever worden? Dat is mogelijk met een goede employer branding strategie. Met employer branding laat je meer zien van de bedrijfscultuur, de workflow binnen het bedrijf en wellicht kun je jouw eigen medewerkers ermee in het zonnetje zetten. Wat de input voor een goede strategie voor employer branding is, hangt af van jouw organisatie. Maar toch zijn er algemene zaken die bij elke employer branding case aan bod moeten komen. Daarom hebben wij voor jou een checklist opgesteld: een employer branding stappenplan.
First things first: wat is employer branding?
Voordat we verder in het stappenplan duiken, is het waarschijnlijk wel handig om te weten waar we het over hebben. Zo kun jij ook bepalen of het voor jouw organisatie relevant is. Employer branding draait om het imago en de reputatie van jou als werkgever. Als werkgever zoek je namelijk talenten die bij jouw bedrijf passen. Met een goede strategie voor employer branding zet je jouw werkgeversmerk ijzersterk neer.
En de voordelen van employer branding? Dat zijn er een aantal, namelijk:
- Je wordt aantrekkelijk als werkgever voor de kandidaten die graag bij jou zouden willen werken;
- Talenten kiezen bewust voor jouw bedrijf, niet omdat ze simpelweg een baan zoeken;
- Je onderscheidt je van de concurrentie en blijft ze voor;
- Huidige werknemers gaan jou als werkgever meer waarderen en blijven daardoor langer bij je werken en zijn gemotiveerder.
Tijd voor het employer branding stappenplan
Oké, nu jij goed begrijpt wat employer branding inhoudt, kunnen we starten met het stappenplan.
Stap 1. Hoe sterk is je werkgeversmerk op dit moment?
Hierbij zijn twee visies belangrijk: die van jou als werkgever én die van je werknemers. Als je een kleine organisatie hebt, kun je dit tijdens een persoonlijk gesprek bespreken met de desbetreffende werknemer. Maar, als je een grote organisatie hebt, denk dan bijvoorbeeld aan een tevredenheidsonderzoek. Geef eventueel bij het onderzoek de mogelijkheid om anoniem te blijven. Anoniem feedback kunnen geven, levert namelijk meer eerlijke reacties op. Vervolgens kun je alle sterkte en zwakke punten goed in kaart brengen. Dit vormt een deel van de input voor een SWOT-analyse, namelijk de ‘strenghts’ en ‘weaknesses’.
Stap 2. Kijk naar de concurrentie, trends en ontwikkelingen
Om je te kunnen onderscheiden van de concurrent, moet je eerst weten wat zij doen. Waarom zijn zij geliefder bij werkzoekenden of waarom juist niet? Wat doen ze daar anders? Kijk daarnaast naar de laatste ontwikkelingen en trends op het gebied van arbeid. Denk hierbij aan hybride werken. Wellicht had je er nog nooit over nagedacht, maar zou het mogelijk een ontwikkeling kunnen zijn die goed bij het bedrijf past en populair is onder de jongere generaties werkenden. Deze input vormen de kansen en bedreigingen, oftewel de ‘opportunities’ en ‘threats’.
Stap 3. Formuleer een eigen verhaal
Iedereen, iedere organisatie heeft een verhaal om te vertellen. Bedenk van tevoren wel goed wat je wil vertellen en of dit aansluit bij jouw boodschap. Maar het is wel belangrijk om een richtlijn te creëren, voordat je start met een strategie uitstippelen.
Stap 4. Strategie voor employer branding
Pak de uitkomsten van de SWOT-analyse erbij. Waar liggen de prioriteiten en waar niet? Zowel op het gebied van sterktes en zwaktes als kansen en bedreigingen. Kijk wat jouw organisatie per se moet aanpakken om mee te gaan met de concurrenten of erbovenuit te stijgen. Of krijg inzicht in welke sterke punten wellicht waardevol en interessant zijn om mee te nemen in de strategie. Kom vervolgens met alle lagen uit de organisatie bij elkaar. Betrek daadwerkelijk iedereen, zodat er meteen een samenhang en verbinding ontstaat.
Stap 5. Zorg dat alle werknemers je merk kennen
Om een goed imago en een positieve reputatie op te bouwen, moet iedereen binnen de organisatie bekend zijn met het employer brand. Maar om terug te komen op voorgaande stappen: ze moeten hier natuurlijk wel achter staan. Als je een werkgeversmerk uitrolt dat niet aansluit bij het beeld en de ervaring die je huidige werknemers hebben, dan gaan ze dat ‘idee’ ook niet voor jou als het ware verkopen.
Stap 6. Neem de tijd
Je kunt niet in één week zomaar een nieuwe strategie hebben liggen. Het vergt nou eenmaal wat werk. En daarnaast heb je niet binnen enkele dagen al resultaten. Employer branding is een langdurige investering die ook in beweging moet blijven om effectief te zijn. Check dus regelmatig het werkgeversmerk door in gesprek te gaan met je werknemers en resultaten te bekijken (zoals het aantal sollicitanten).
Is hulp toch welkom op het gebied van employer branding? Bijvoorbeeld omdat je nog niet helemaal eruit komt bij het employer branding stappenplan of omdat je niet zo goed weet hoe je een sterke strategie employer branding moet uitwerken? Geen paniek, bij Wings Recruitment hebben wij de kennis en tools in huis om voor jou de employer branding goed aan te pakken. Neem gerust contact met ons op en wij kijken wat we voor jou kunnen betekenen.