Goede mensen zijn niet altijd even goed te vinden en dan hebben we ook nog eens op dit moment te maken met een flinke krapte op de arbeidsmarkt. Het maakt het er allemaal als werkgever die op zoek is naar personeel niet makkelijker op. Werkzoekenden hebben het voor het uitkiezen. Als werkgever zal je dus veel meer moeten doen om tussen alle andere organisaties uit te springen. Alleen een vacature op LinkedIn plaatsen is allang niet meer genoeg om de juiste talenten aan te trekken. Er zijn steeds meer marketing methoden en tactieken die het verschil kunnen maken in recruitment voor jouw organisatie. De vakgebieden marketing en HR lopen steeds meer in elkaar over. Hierdoor vliegen termen als ‘employer branding’ en ’recruitment marketing’ je steeds vaker om de oren. Deze twee termen worden vaak door elkaar gehaald, maar zijn zeker niet hetzelfde. In deze blog geven wij een overzicht van wat employer branding en recruitment marketing precies inhouden en natuurlijk wat de verschillen zijn.
Wat is de overeenkomst tussen employer branding en recruitment marketing?
De overeenkomst die employer branding en recruitment marketing hebben, is dat ze zich beiden richten op het werkgeversmerk. Dat is het merk van jouw organisatie als werkgever. Met een goed werkgeversmerk en duidelijke positionering geef je potentiële kandidaten een goed beeld van jouw organisatie. Wat er mogelijk toe kan leiden dat ze eerder bij jou solliciteren, dan bij een andere organisatie.
Wat is het verschil tussen employer branding en recruitment marketing?
Laten we eerst beginnen met de betekenissen van employer branding en recruitment marketing.
- Employer branding gaat over het proces van het definiëren van het werkgeversmerk. Het richt zich daarmee op het vaststellen van een strategie en positionering. Denk hierbij aan het maken van een ‘candidate persona’ (profiel van de kandidaat) en uitwerken van de candidate experience (ervaring van de kandidaat).
- Recruitment marketing draait om het promoten van content en specifieke vacatures waarin het werkgeversmerk wordt toegepast. Hiervoor worden verschillende kanalen ingezet zoals werken-bij websites, blogs, job board en social media.
Welke optie is beter?
Kort gezegd is employer branding niet beter dan recruitment marketing óf andersom. Het zijn namelijk twee verschillende diensten. Máár, je moet je wel beseffen dat jouw werkgeversmerk in orde moet zijn voordat je start met recruitment marketing. Het zou namelijk zonde zijn om al je tijd en geld te steken in werk dat hoogstwaarschijnlijk niet op gaat vallen. Met een sterk werkgeversmerk en duidelijke boodschap, zullen de tactieken van recruitment marketing beter verlopen.
Employer branding trends
Employer branding is in de afgelopen jaren een belangrijk onderdeel geworden van de bedrijfsvoering. Er zijn twee duidelijke trends te zien op het gebied van employer branding. Ten eerste is in de afgelopen jaren het aantal Google-zoekopdrachten naar de term ‘employer branding’ flink gestegen. Dit geeft aan dat werkgevers realiseren dat ze moeten werken aan een sterk werkgeversmerk om op te vallen en kandidaten aan te trekken. Een tweede trend is het schrijven van een goede vacaturetekst. Het klinkt zo simpel, maar hoe vaak we de zin “We zijn op zoek naar een proactieve en creatieve werknemer met geen 9 tot 5 mentaliteit” voorbij hebben zien komen, is niet bij te houden. Wees creatief! Een sterke en unieke vacaturetekst schrijven waarin relevante en waardevolle informatie staat voor de kandidaat, zoals salarisinformatie, is enorm belangrijk. Voldoet jouw vacature hier niet aan, dan klikken ze binnen no-time de vacature weg en zoeken ze verder.
Wil jij graag starten met recruitment marketing maar kom je er toch niet zelf uit? Dan helpen wij jou hier graag bij. Ontbreekt er ook nog een sterk werkgeversmerk? Geen probleem, samen met jou kunnen wij deze creëren. Bel ons en plan vandaag nog jouw gratis vrijblijvend adviesgesprek in.