Employer branding: het binden van talent
Employer branding is een term die de laatste aantal jaren steeds populairder is geworden voor recruitment maar ook voor bedrijven zelf. In deze blog leggen we je uit wat employer branding nu eigenlijk betekent en wat jij er als bedrijf mee zou kunnen doen.
De definitie van employer branding
Employer draait om het overtuigen van je huidige- en toekomstige werknemers dat het leuk en fijn is om bij jou te komen werken. Het doel is eigenlijk om een voorsprong ten opzichte van concurrenten te creëren doordat jij een voorkeur bent voor medewerkers. Het grote voordeel van employer branding is dan ook dat je als bedrijf de goede kandidaten en medewerkers aan je weet te binden. Je bedrijf krijgt dan ook het imago dat mensen er graag willen werken. Door dit imago kun je een groot voordeel krijgen op de kandidatenmarkt omdat kandidaten de voorkeur geven aan jouw bedrijf boven andere bedrijven. Employer branding is dus zeker iets wat belangrijk is voor bedrijven. In deze blog geven we je alvast vijf tips waar je als bedrijf al zelf mee aan de slag kunt gaan op het gebied van employer branding.
1. Waar sta je nu?
Het is belangrijk dat je van tevoren weet waar je nu staat. Door een klein onderzoek te doen naar je huidige kandidaten en medewerkers kun je al goed peilen hoe het er nu voor staat met jouw werkgeversmerk. Zo heb je een duidelijk startpunt in beeld.
2. Richt je op de ‘waarom’
Vaak is het uitgangspunt voor bedrijven om te verkondigen wat er verkocht wordt en hoe dit gedaan wordt. Een veel beter uitgangspunt is overigens om de ‘waarom’ achter het product of het bedrijf te verkondigen. Door duidelijk te maken waarom jouw bedrijf zo onderscheidend is ben je veel sneller onderscheidend.
3. Breng het kandidaten proces in kaart
Door ieder contact moment vast te leggen in het kandidaten proces weet je precies hoe vaak en wanneer een kandidaat in contact komt met jouw bedrijf en merk. Ieder contactmoment is dan ook een kans om de kandidaat aan jou te binden. Door duidelijk in kaart te brengen welke stappen een kandidaat doorloopt weet je ook op welke momenten jij als bedrijf de kans hebt om jezelf te laten zien.
4. Breng je Employer Value Propositions (EVP) in beeld
EVP’s staan voor bepaalde aspecten of onderdelen van jouw bedrijf die echt voordelen zijn voor een werknemer als ze bij jouw bedrijf werken. Door te onderzoeken welke concrete voordelen jouw bedrijf heeft kun je dit ook makkelijker communiceren aan je toekomstige medewerkers.
5. Onderzoek de medewerkerstevredenheid
Veel bedrijven richten hun employer branding vaak heel erg extern in. Toch is het ook van groot belang om ook je focus op de interne employer branding van je bedrijf te leggen.
We hopen dat deze 5 tips jouw bedrijf al een aardig stukje op weg helpen. Mocht je behoefte hebben aan professionele hulp bij het creëren van een sterk werkgeversmerk, kijk dan zeker eens wat wij te bieden op het gebied van employer branding.