LinkedIn staat bekend als hét zakelijke online platform. LinkedIn is niet alleen handig voor professionals om een nieuwe uitdaging te vinden, maar voor werkgevers om toekomstige medewerkers aan te trekken en over te halen tot solliciteren op die openstaande vacature(s). Heb jij nog geen LinkedIn profiel aangemaakt voor jouw organisatie of wil jij graag weten hoe jij jouw huidige LinkedIn profiel moet verbeteren? Wij vertellen in deze blog precies hoe jij dit kunt doen.
Wat is een LinkedIn bedrijfspagina?
First things first: voor degene die niet weten wat een bedrijfspagina is – een bedrijfspagina is een pagina op LinkedIn waarop je belangrijke informatie over jouw organisatie kunt plaatsen. Denk hierbij aan informatie over waar jouw organisatie gevestigd is en in welke sector jouw organisatie actief is. Daarnaast kun je berichten plaatsen met nieuws, tips, aanbiedingen en artikelen bijvoorbeeld. Een LinkedIn bedrijfspagina kun je gemakkelijk en snel zelf aanmaken als je zelf een LinkedIn-account hebt. Dit gaat als volgt:
- Log in op LinkedIn
- Klik rechtsboven op ‘Werk’
- Vervolgens krijg je een automatisch stappenplan van LinkedIn. Hierbij geef je zaken aan als bedrijfstak, bedrijfsgrootte en soort bedrijf. Ook krijg je de mogelijkheid voor het plaatsen van een link naar je website en een logo. Heb je die nog niet? Geen paniek, die kun je altijd nog later toevoegen.
- Na het aanmaken van jouw pagina, kun je de pagina beheren. Denk hierbij aan het uploaden van een coverafbeelding en hashtags. Aan de hand van een balk op het profiel geeft LinkedIn aan hoe je het LinkedIn profiel kunt blijven verbeteren tot hij zo goed als perfect is.
Sterk LinkedIn profiel als werkgever
Waarom een sterk LinkedIn profiel belangrijk is voor jouw organisatie? Als je LinkedIn op de juiste manier inzet, beschik je over een wervingskanaal waarmee je misschien wel duizend kandidaten bereikt. Via LinkedIn kun je namelijk jezelf neerzetten als aantrekkelijke werkgever door aandacht te besteden aan positieve zaken binnen de bedrijfscultuur en het delen van succesmomenten. Ook kunnen je huidige werknemers die op LinkedIn een profiel hebben, aangeven dat ze bij jou werken. Dit geeft een goed gevoel aan toekomstige talenten die bij jou willen solliciteren. Je zou eventueel ook medewerkers kunnen vragen om berichten van jouw organisatie te delen. Misschien weet een van hen wel hét nieuwe talent te bereiken in zijn of haar netwerk.
Jouw LinkedIn profiel verbeteren doe je zó
Door je LinkedIn te optimaliseren kunnen talenten jou vinden. Het is hierbij wel belangrijk dat zoveel mogelijk gegevens op jouw profiel zijn ingevuld en kloppen. Dus weet je nog waar we het eerder over hadden in het stappenplan? Dat moet allemaal in orde zijn. Een profielfoto, ook wel je logo, is natuurlijk een must. Als talenten jouw logo herkennen of interessant vinden, zijn ze eerder geneigd om jouw profiel te bekijken. Zorg verder voor eenheid op je profiel. Als je een coverafbeelding toevoegt, moet deze aansluiten op je huisstijl (mits je dit wil natuurlijk) én het juiste formaat hebben. Laat ook zien dat jouw organisatie écht actief is door regelmatig content te plaatsen. Houd er hierbij wel rekening mee dat de content past bij jouw organisatie en het platform. En natuurlijk het allerbelangrijkste: plaats je openstaande vacatures op LinkedIn. Je vacatures worden dan ook getoond aan gebruikers die niet specifiek naar jouw organisatie op zoek zijn.
It’s all about consistency
Het is ons ook wel eens overkomen: je hebt het zo druk dat je vergeet om regelmatig je LinkedIn profiel te verbeteren. Zorg er daarom voor dat je elke week even een moment de tijd neemt om hiernaar te kijken. Plan dit moment het liefst op een vaste dag in, bijvoorbeeld in je agenda of taakbeheersysteem waar jouw organisatie mee werkt. Doe dit ook voor het creëren van content. Het is slim om van tevoren een contentplanning uit te werken voor de volgende één tot drie maanden. En kom je wat interessants tegen op het nieuws, een ander LinkedIn profiel óf is er plotseling een interessant en relevant nieuwtje te melden? Laat dit dan ook weten aan jouw volgers. Probeer verder ook één á twee keer per week de activiteiten op je pagina te monitoren.
Wil jij graag aan de slag gaan met jouw LinkedIn profiel verbeteren, maar ontbreekt er nog een duidelijk werkgeversmerk? Je kunt bij ons ook terecht voor employer branding. Zie je liever gisteren dan vandaag nog die vacature gevuld? Neem dan contact met ons op voor detachering of werving en selectie. Vliegensvlug en effectief gaan wij voor jou op zoek naar jouw ideale werknemer.